سومین جشنوارۀ نشان فی برگزار شد

سومین جشنوارۀ نشان فی برگزار شد

ارزیابی فیلم‌های چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر از منظر سواد مالی در بخش «تجلی ارادۀ ملی»

هم‌زمان با چهلمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم فجر، سومین «جشنوارۀ نشان فی» نیز برگزار شد. آکادمی هوش مالی با هدف گفتمان‌سازی موضوع سواد مالی میان اصحاب هنر و مخاطبان و ترویج سواد مالی در جامعه، مانند دو سال گذشته، فیلم‌های جشنوارۀ فجر را از منظر سواد مالی بررسی کرد. امسال آکادمی هوش مالی با حضور در بخش جنبی جشنواره (تجلی ارادۀ ملی) به داوری و بررسی فیلم‌ها پرداخته است. بخش تجلی ارادۀ ملی از بخش‌های جنبی جشنواره فجر است که داوران با هدف حمایت از موضوعات ارزشمند با بیان خلاقانۀ سینمایی، فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقۀ سینمای ایران (سودای سیمرغ) را ارزیابی و بررسی می‌کنند.

هیأت داوران آکادمی فیلم‌های جشنوارۀ فجر را با عینک سواد مالی می‌بینند و مفاهیم سواد مالی فیلم‌ها را در دو بعد کمی و کیفی ارزیابی و بررسی می‌کنند. در پایان، فیلمی که در کنار معیارهای سینمایی و هنری، هوشمندانه‌تر و دقیق‌تر و هنرمندانه‌تر مفاهیم سواد مالی را به تصویر کشیده، برگزیدۀ جشنواره می‌شود و «نشان فی» را دریافت می‌کند. فیلم‌های برگزیده از نگاه هیأت داوران، رفتارها و تصمیم‌های درست مالی را در بستر فیلم به شکلی بهتر و درست‌تر به مخاطبان عرضه کرده و توجه آن‌ها را به اهمیت آموزه‌های سواد مالی جلب می‌کنند.

اعضای هیأت داوران سومین جشنوارۀ فی:

    دکتر مریم جلالی؛ دکترای مدیریت و برنامه‌ریزی امور فرهنگی، برنامه‌ساز رادیو و تلویزیون و کارشناس رسانه
    دکتر عبدالکریم خیامی؛ دکترای فرهنگ و ارتباطات، عضو هیأت‌علمی دانشگاه امام‌صادق (ع)
    دکتر علی رسولی‌زاده؛ دکترای اقتصاد، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پارت و کارآفرین برتر ملی
    دکتر کمیل رودی؛ دکترای مدیریت، عضو هیأت‌علمی آکادمی هوش مالی
    دکتر مهدی ناجی؛ دکترای اقتصاد، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران

اعضای هیأت داوران آکادمی در طول جشنواره 22 فیلم را بررسی کردند. از میان 22 فیلم چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر، 12 فیلم دارای موضوعات مرتبط با سواد مالی بودند و در مجموع، 55 بار به مفاهیم سواد مالی اشاره شده بود؛ 6 بار در گره اصلی، 12 بار در گره فرعی و 37 بار هم در سطح اشاره.

از نگاه سواد مالی این میزان اشاره به تصمیم‌گیری مالی مطلوب است؛ زیرا تصمیم‌گیری مالی فرایندی است که در همۀ سرفصل‌ها وجود دارد؛ اما پرداخت کم به دو سرفصل مدیریت ریسک و بیمه و سرمایه‌گذاری جای تأمل دارد. با آنکه در دو سال اخیر نوع سرمایه‌گذاری مردم و ناتوانی آن‌ها در مدیریت ریسک آثار منفی بسیاری در سطح فردی و بازتاب‌هایی در سطح اجتماعی داشته، این مهم در فیلم‌ها انعکاس کمتری یافته است.

اعضای هیأت داوران پس از 240 نفر ساعت بررسی و ارزیابی فیلم‌ها، با توجه به معیارهای کمّی وجود بیشترین مفاهیم سواد مالی در سطح گره اصلی، فرعی و اشاره‌های داستانی، چهار فیلم زیر را نامزد دریافت نشان فی معرفی کردند:

  • شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا
  • نگهبان شب به کارگردانی رضا میرکریمی
  • شادروان به کارگردانی حسین نمازی
  • بیرو به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی

در مرحلۀ بعد، در جلسه‌ای سه‌ساعته این چهار فیلم با معیارهای کیفی بررسی شدند. هیأت داوران فیلم‌های برگزیده را با سه عامل عمق مفاهیم سواد مالی، درستی پرداخت به آن و بیان درست آموزه‌ها؛ جذابیت و تکنیک‌های سینمایی و احترام به سلیقۀ مخاطبان و مخاطب‌پسندی بررسی کردند. در نهایت، بر اساس ارزیابی‌های نهایی با برآیند این سه مؤلفه، فیلم سینمایی «نگهبان شب» از نگاه سواد مالی برگزیدۀ جشنواره شد. خلاصه‌ای از ویدئوی جلسۀ پایانی هیأت داوران آکادمی هوش مالی را در این‌جا می‌بینید.



اختتامیۀ بخش تجلی ارادۀ ملی چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر، 25 بهمن ماه با حضور جناب آقای نقاش‌زاده، دبیر جشنوارۀ فجر، برگزارکنندگان جشنواره، عوامل و سازندگان فیلم‌های برگزیده و نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌های حاضر در این بخش برگزار شد. لازم به ذکر است در میان تمام ارگان‌های دولتی حاضر در در این بخش، آکادمی هوش مالی تنها نهاد خصوصی شرکت‌کننده بود. در این مراسم نمایندۀ هیأت داوران آکادمی هوش مالی تندیس بهترین فیلم از نگاه سواد مالی را به فیلم «نگهبان شب» ساختۀ رضا میرکریمی اهدا کرد. خلاصه‌ای از برگزاری جشنواره تا مراسم اختتامیه و اهدای تندیس را در این قسمت می‌بینید.