چهل‌ستون؛ چهل گفتگو درباره ریشه‌های سواد مالی

چهل‌ستون؛ چهل گفتگو درباره ریشه‌های سواد مالی

کاری از آکادمی هوش مالی و رادیو گفتگو

برنامه رادیویی چهل‌ستون درصدد است تا ریشه‌های فرهنگی و اجتماعی سواد مالی را برای مخاطبان تشریح کند.

«رقیه آقازاده» تهیه‌کنندۀ برنامه «چهل‌ستون» در خصوص جزییات این برنامه گفت: هر فردی نیاز دارد در خصوص امور مالی دانش کافی داشته و در راستای تقویت سواد مالی خود گام بردارد. در غیر این صورت در زمینه مالی با مشکلات روزافزونی مواجه می‌شود که نمی‌تواند از عهده آن برآید. چرا که بدون برخورداری از سواد مالی تصمیمات فرد و اقداماتی که در راستای همان تصمیمات خواهد داشت، مناسب نبوده و نمی‌تواند موفقیت لازم را به همراه داشته باشد.

وی افزود: این برنامه به بررسی ریشه‌های سواد مالی در خانواده می پردازد، به عنوان مثال کار کودکان از نگاه روان‌شناسی و جامعه‌شناسی موضوعی مطلوب است یا خیر. یا پرداخت پول توجیبی به فرزندان تابع چه نکات روان‌شناسی است. یا اینکه در تناسب کار و زندگی، چه نسبتی باید برقرار کرد. 

آقازاده در ادامه توضیح داد: بیشترکارکردن بزرگترین خطایی است که اکثر ما به آن دچار هستیم و تصور می کنیم چون پولمان کم است پس باید بیشتر کار کنیم که پول بیشتری به دست بیاوریم در حالی که بیشتر کار کردن باعث می شود از خیلی مسائل دیگر در زندگی عقب بمانیم و اینجاست که در می یابیم باید مخارج در حد دخل باشد تا در زندگی دچار مشکل نشویم. 

برنامه «چهل‌ستون» با هدف افزایش سواد مالی خانواده ها از این هفته چهارشنبه ها ساعت ۱۰ تا ۱۱ صبح روی آنتن رادیو گفت و گو می رود.

هادی نجف، کارشناس مجری این برنامه در پاسخ به این سوال که اهمیت طرح سواد مالی در جامعه چیست، گفت: سواد مالی عبارت است از دانش و درک کافی درباره مفاهیم مالی و استفاده از این دانش برای حل مشکلات مالی موجود. با داشتن سواد مالی می‌شود قبل از تصمیم‌گیری، گزینه‌های موجود را بررسی و در نهایت بهترین آن‌ها را انتخاب کرد. علاوه بر تصمیم‌گیری، سواد مالی آموزه‌های کاربردی فراوانی در زمینه خرج و پس‌انداز، کار و درآمد، سرمایه‌گذاری و ریسک و بیمه دارد. 

وی افزود: سواد مالی به بهبود رفتارهای ما در مسائل مالی کمک می‌کند. اصولاً سواد مالی در سطح بهبود عملکرد شخصی مطرح است و نه تنظیم سیاست‌ها در سطح حاکمیتی؛ یعنی به عنوان یک شخص یا خانواده، امور مالی را چگونه تدبیر کنیم؛ مباحث سواد مالی، محدود به قشر خاصی نیست و فارغ از اینکه چقدر درآمد داریم در چه سطح ثروتی قرار گرفته‌ایم، می‌توانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

نجف تاکید کرد: هر فرد دارای یک جریان ورودی و خروجی است و آنچه که در این مسیر دارای اهمیت است، این است که حتی با سطح درآمد پایین در بهترین و بهینه‌ترین حالت فرآیند مالی را مدیریت کنیم.

این کارشناس‌مجری ادامه داد: سواد مالی دارای بخش‌های مختلفی است و از نحوه خرج گرفته تا قرض گرفتن و قرض دادن و پیدا کردن کار، سرمایه‌گذاری و اینکه چطور باید به این حیطه وارد شویم چه ریسک‌هایی دارد و چطور می توان ریسک‌ها را پوشش داد و تصمیم‌گیری در خصوص اینکه درآمد را بابت چه چیزی صرف کنیم.

وی افزود: مجموعه سواد مالی هم یک سطح دانشی دارد اینکه باید بدانیم پس‌انداز چیست و هم یک سطح مهارتی دارد یعنی اینکه بدانیم چطور پس‌انداز کنیم. علاوه بر این، سواد مالی دارای یک سطح نگرشی است؛ نگرشی مثل اینکه نگاه به پول و روز مبادا چطور است باعث می‌شود پس‌انداز کنیم یا نه؛ موارد نگرشی و عادت‌ها تأثیر بسیاری در تصمیم‌ها و رفتارهای مالی ما دارند. همین‌جاست که به ضرورت گفت‌و‌گو در این باره می‌رسیم و برنامه چهل‌ستون دقیقاً برای بررسی همین مباحث شکل گرفته است.

نجف خاطرنشان ساخت: مهارت‌های مالی، سبک تصمیم‌گیری و نوع زندگی مالی که ما امروز درگیر آن هستیم تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و فرهنگ است که در افراد و قشرهای مختلف سبک‌های متفاوتی دارند. 

نجف در ادامه گفت: ما با دعوت از کارشناسان حوزه‌های مختلف در این برنامه به دنبال بررسی این عوامل هستیم؛ به عنوان مثال با حضور روانشناسان می‌دانیم مسائل روانی حاکم بر یک تدبیر مالی درست چیست. با حضور یک جامعه‌شناس می‌خواهیم بدانیم رد پای مسائل مالی در فرهنگ ما کجاست. با کارشناسان مذهبی در خصوص نگاه قرآن و ائمه به مسائل مالی و کسب مال و ثروت‌آفرینی و مرز آن با ثروت اندوزی به بحث و گفت و گو می‌نشینیم.

وی در پایان تاکید کرد: به‌ طور کلی این برنامه به دنبال گفتمان‌سازی نخبگانی است چرا که نیاز است خرد جمعی این مسئله را بررسی کند تا با نگاهی عقیق ابعاد مختلف آن را  شناسایی کرده و بعد به دنبال راه حل برویم.