برگزاری مجموعه کارگاه‌های «داستان‌های سواد مالی برای کودکان»

برگزاری مجموعه کارگاه‌های «داستان‌های سواد مالی برای کودکان»

باغ کتاب میزبان کارگاه‌های هشت‌گانه داستان‌های سواد مالی در تابستان 98

سالن ماه‌پیشونیِ باغ کتاب، میزبان نخستین جلسه از مجموعه «کارگاه‌های داستان‌های سواد مالی برای کودکان» است. 25 بچه قد و نیم‌قد چهار تا هشت‌ ساله، دور تا دور میز مستطیل‌شکل نشسته‌اند و چشم‌ دوخته‌اند به عمه فائزه (یا همان خانم دکتر فائزه رودی).

عمه فائزه، نخستین کتاب از مجموعه 17 جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان (انتشارات قدیانی) را با آب و تاب برای بچه‌ها می‌خواند و بعد دو مفهوم «نیاز و خواسته» و تفاوت‌شان را برای‌شان توضیح می‌دهد. 

حالا عمه فائزه شروع می‌کند به پرسیدن سؤال‌های مختلف؛ جواب‌های دقیق و قشنگ بچه‌ها نشان می‌دهد به خوبی معنای نیاز و خواسته را درک کرده‌اند و می‌توانند به زیبایی تفاوت و تمایز این دو را توضیح دهند. 

در خلال داستان، بچه‌ها متوجه شدند تبلیغات می‌تواند کاری کند محصولات غیرضروری و «خواسته‌ها»، رنگ «نیاز» به خود بگیرند و افراد احساس کنند به این محصولات احتیاج دارند. توانایی درک کودکان از این مفهوم که «کلاه» خواسته است، اما می‌تواند در هوای بارانی نیازی را برطرف کند، جالب توجه و تحسین‌برانگیز است.

مثل بهراد هفت ساله که اصرار داشت لباس عروس یکی از فروشنده‌ها ضرورت و نیازی واجب است. چون نمی‌تواند بدون آن همسر آینده‌اش را خوشحال کند!

حالا نوبت کشیدن نقاشی می‌رسد. بچه‌ها باید محصولی را انتخاب می‌کردند و برای تبلیغ آن تصویری می‌کشیدند. آن‌ها می‌دانستند اگر میوه می‌فروشند، میوه و ویتامین‌هایش نیاز هستند و اگر لیوان را برای فروش انتخاب کرده‌اند، محصولشان از جنس خواسته است. اما با همه این‌ها پیش می‌آمد که بچه‌ها گول تبلیغات را بخورند و نیاز و خواسته را با هم اشتباه بگیرند.

خورشید تابستان، آرام‌آرام، کم‌رمق می‌شود و بچه‌ها در حالی که هر کدام یک نقاشی از محصولِ فروشی خود در دست گرفته بودند و برای پدر و مادرشان از تفاوت نیاز و خواسته می‌گفتند، باغ کتاب را ترک می‌کنند.

کارگاه‌‎های هشت‌گانه آموزش سواد مالی به کودکان، توسط آکادمی هوش مالی و با همکاری باغ کتاب برگزار می‌گردد و تا پایان تابستان 1398 ادامه دارد. این کارگاه‌ها فرصت مناسبی برای آشنایی با موضوع سواد مالی، داستان‌های این حوزه و همچنین آموزش مالی کودکان در سنین پایین است.