گزارش 35امین چهارشنبه سواد مالی

گزارش 35امین چهارشنبه سواد مالی

اکران مستند «بمب ساعتی» با موضوع بحران صندوق‌های بازنشستگی کشور

چهارشنبه 3 بهمن‌ماه 97، آکادمی هوش مالی میزبان تهیه‌کننده و کارگردان مستند «بمب ساعتی» جناب آقای کمیل سوهانی بود. این مستند که با موضوع بحران صندوق‌های بازنشستگی کشور ساخته شده است حاوی ناگفته‌های بسیاری از اوضاع مالی این صندوق‌ها، تاریخچه تصمیمات مهم و قوانین مصوب در خصوص بازنشستگی بود.

این پژوهش که در قالب مستند «بمب ساعتی» اکران شد، به مقایسه صندوق‌های بازنشستگی در کشورهای دیگر همچون کانادا و یونان پرداخت و نشان داد که بعضی کشورها با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر لازم، توانستند از این بحران عبور کنند و بعضی دیگر از کشورها حتی مجبور به فروش خاک و جزایر سرزمین‌شان شدند. این خود زنگ خطری برای خاک و منابع ملی کشورمان است. قوانین بخشنده، بنگاه‌داری و لیگ سوپر مدیران از عوامل اصلی بود که در خصوص ورشکستگی این صندوق‌ها مطرح شد.

بعد از اکران یک‌ساعته این مستند، آقای سوهانی که پیش از این مستند «مادر کشی» را در رابطه با بحران آب ساخته بودند، فرآیند تولید «بمب ساعتی» را توضیح دادند و گفتند به زعم بسیاری از کارشناسان، بزرگترین بحران در کشور ما، بعد از بحران آب، بحران صندوق‌های بازنشستگی است.

حاضرین نیز به تبادل نظر در خصوص وظایف حاکمیت و شهروندان پرداختند و دکتر رودی، مدیر آکادمی نیز آموزه‌های سواد مالی را برای عبور از این بحران در دوران بازنشستگی تشریح کردند.

در منابع خبری آمده است:

ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل پیش روی کشور است. به گفتۀ مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، بازنشستگی پیش از موعد، فاصلۀ میان سن بازنشستگی تا میانگین عمر در ایران، عدم پرداختن به وضعیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، افزایش حقوق و دستمزد در دو سال گذشته، از مهم‌ترین دلایل شکل‌گیری بحران صندوق‌های بازنشستگی در ایران است.

عده‌ای از تحلیل‌گران، وضعیت جاری صندوق‌های بازنشستگی را مشابه وضعیت صندوق‌های بازنشستگی در کشورهایی نظیر یونان، اسپانیا، ژاپن و حتی انگلستان می‌دانند. آن‌ها معتقدند اگر برنامۀ اصلاحی در خصوص این وضعیت صورت نگیرد آینده‌ای شبیه بحران یونان در انتظار صندوق‌های بازنشستگی خواهد بود.طبق اخبار منتشر شده، دولت یونان، برای رفع بدهی‌های خود اقدام به فروش بخشی از جزایر این کشور نمود. حامد بن خلیفه، امیر قطر، خریدار شش جزیره بوده است.