سواد مالی در ادبیات و آموزه‌های کهن

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1400/11/16

302 4 دقیقه

از زمانی که مفهوم پول یا کار و درآمد و دخل و خرج وجود داشته است، سواد مالی هم شکل گرفته است. بنابراین مدیریت دارایی موضوع جدید و غربی‌ای نیست. در کشور ما نیز تاریخ و عقبۀ گسترده‌ای دارد. برای مثال، ابوعلی سینا کتابی با عنوان تدبیر منزل دارد. تدبیر منزل با موضوع دخل و خرج و پیگیری امور منزل، یکی از سه علم اصلی بود. 

در ادبیات فارسی، چه در نظم و چه در نثر، پیشینۀ توجه به امور مالی و اقتصادی و معیشتی وجود دارد. در همۀ کتاب‌ها از مال به منزلۀ مفهومی ارزشمند یاد شده و تدبیر درآمد، دخل و خرج، پس‌انداز، داد و ستد، یا به صورت آموزه‌های مستقیم یا در قالب حکایت بیان شده است. برای نمونه، نجم‌الدین رازی در «مرصادالعباد» و خواجه نصیرالدین طوسی در «اخلاق ناصری» به تدبیر منزل و توجه به امور مالی اشاره کرده‌اند. در کتاب‌های دیگری مانند شاهنامه، کلیله و دمنه، قابوسنامه، مرزبان‌نامه، حتی سیاست‌نامه، مطالبی دربارۀ تهذیب اخلاق یا حکایت‌هایی دربارۀ حل نزاع مالی یا فساد مالی بیان شده که در این میان،‌ قابوسنامه روشن‌ترین و مستقیم‌ترین شکل بیان آموزه‌های سواد مالی است. در گلستان سعدی نیز این آموزه‌ها بسیار برجسته بیان شده، از جمله در ماجرای جدال سعدی با مدعی که در بیان توانگری و درویشی است. در کتاب «کلیله و دمنه» هم مسائلی چون دخل و خرج، درآمد، پس‌انداز، قرض، داد و ستد، مشارکت در قالب شیرین حکایت و قصه، که بهترین قالب برای آموزش است و مخاطب آن را می‌پذیرد، بیان شده است. پررنگ‌ترین موضوع این آموزه‌ها، آسیب‌های فردی و اجتماعی فقر است که به شیوه‌های مختلف مطرح شده است.

متأسفانه، برداشت‌های آموزه‌های مالی یا تدبیر زندگی از این پیشینۀ تمدنی و آن چه در ادبیات آمده، وارد زندگی روزمره نشده است. به نظر می‌رسد خواندن دوبارۀ متون ادبی با نگاه سواد مالی، یکی از ضرورت‌های زندگی امروز است که در کنار شیرینی و لذت، آموزش‌های مالی نیز دارد که بسیار جذاب است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

تجربۀ کشور هلند در آموزش سواد مالی

تجربۀ کشور هلند در آموزش سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

326 3 دقیقه 1398/12/10
نیاز آمریکایی‌ها به یادگیری سواد مالی

نیاز آمریکایی‌ها به یادگیری سواد مالی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

1183 3 دقیقه 1401/06/27
از چه زمانی و چگونه به کودکان پول‌توجیبی بدهیم؟

از چه زمانی و چگونه به کودکان پول‌توجیبی بدهیم؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

2293 3 دقیقه 1398/11/26

مطالب پیشنهادی