قرض بابرکت؛ کوچک اما پایدار

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس - 1402/12/05

77 3 دقیقه

تصمیم‌های بزرگ و تغییرات تأثیرگذار با قدم‌های کوچک شروع می‌شود، با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ادامه پیدا می‌کند و در نهایت، به تجربۀ موفقیتی بزرگ و شادی‌آفرین تبدیل می‌شود.

داشتن ایده‌های نو، خلاقیت، استمرار و تلاش برای ایجاد تغییر در زندگی خود و دیگران از مهارت‌های مهم زندگی است که از همان دوران کودکی باید به آن توجه ویژه‌ای شود. کودکان ممکن است خودشان را کوچک‌تر از آن بدانند که بتوانند تغییری مهم و اساسی در دنیای اطراف‌شان ایجاد کنند؛ اما پدر و مادرها نقش مهمی در افزایش خودکارآمدی و اعتماد به نفس در آن‌ها ایفا می‌کنند.

یکی از روش‌های کمک به خود و دیگران، راه‌ انداختن صندوق‌های قرض‌الحسنه است. «قرض بابرکت» داستان پسری به نام کوجو است که به همراه مادرش در یکی از روستاهای فقیرنشین در غنا زندگی می‌کند. هیج کدام از بیست خانوادۀ ساکن این روستا پول‌دار نیستند اما ایدۀ خیلی خوبی را پیاده کرده‌اند. آن‌ها قرار گذاشته‌‌اند کمی از پول‌شان را پس‌انداز کنند و هر بار یکی از خانواده‌ها تمام پس‌انداز را قرض می‌گیرد و با آن وسیلۀ به‌دردبخوری می‌خرد. وقتی نوبت به کوجو و مادرش می‌رسد، کوجو بخش کوچکی از این وام را از مادرش می‌گیرد تا با آن مرغ کوچکی بخرد. کم‌کم ایده‌های بیشتر و بزرگ‌تری به ذهن کوجو می‌رسد و او با تلاش و کوشش بسیار موفق می‎شود تغییرات بزرگی برای خود، خانواده و همین‌طور روستایش ایجاد کند. در نهایت به ادامۀ تحصیل می‌‌پردازد مرغداری را راه می‌اندازد و زمانی که ثروتمند می‌شود هم‌نوعانش را فراموش نمی‌کند.

کتاب «قرض بابرکت» از مجموعه کتاب‌های آموزش سواد مالی به کودکان است که توسط آکادمی هوش مالی تهیه و به همت انتشارات قدیانی چاپ و روانۀ بازار شده است.

این مطلب را در هفته‌نامۀ اطلاعات بورس بخوانید.

هشتگ‌های مرتبط


سایر عناوین

رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

رفتارهای مالی پیش از بازنشستگی

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

867 0 دقیقه 1400/08/15
چقدر از حقوق قانونی خود آگاهیم؟

چقدر از حقوق قانونی خود آگاهیم؟

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

7 3 دقیقه 1402/07/08
سواد مالی و دولت رفاه

سواد مالی و دولت رفاه

هفته‌نامۀ اطلاعات بورس

241 3 دقیقه 1400/09/27

مطالب پیشنهادی