وقایع‌نگاری‌های سنجش سواد مالی-7

جامپ استارت؛ بزرگترین ائتلاف ممکن برای آموزش سواد مالی در آمریکا

سال تحصیلی 98-1997 در حال پایان است که 1532 نفر از دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان‌های آمریکا به اولین آزمون سواد مالی ائتلاف جامپ استارت پاسخ می‌دهند. نتیجه شگفت‌آور است؛ تنها 10 درصد از آن‌ها می‌توانند به 75 درصد از سؤالات پاسخ درست بدهند.

ماجرای تشکیل ائتلاف جامپ استارت به سال 1995 و پیشنهاد «ویلیام اُدم» مدیرعامل «مؤسسه اعتباری فورد» برمی‌گردد؛ ائتلافی برای تشویق به غنی‌سازی برنامه درسی مدارس و اطمینان از انتقال مهارت‌های سواد مالی شخصی به دانش‌آموزان آمریکایی که از همکاری نزدیک به 180 سازمان غیرانتفاعی، دولتی و دانشگاهی شکل می‌گرفت. همه آن‌ها یک هدف مشترک داشتند؛ ارتقای سطح سواد مالی دانش‌آموزان مقاطع پیش‌دبستانی تا دبیرستان و این در کنار هم قرار گرفتن آن‌ها را قوی‌تر می‌کرد. برای تقویت این همکاری، طرحی با عنوان «جمعه‌های مالی» توسط ائتلاف شکل می‌گیرد که در آن هر هفته، یکی از اعضاء، خود را معرفی و فعالیت‌هایش را شرح می‌دهد. شورای تربیت اقتصادی که خود یکی از سازمان‌های پیشرو در زمینه آموزش مالی شخصی به دانش‌آموزان است از اعضای این ائتلاف به شمار می‌آید.

بعد از اجرای آزمون مورد اشاره و نتایج نه چندان خوشایند آن، تصمیم بر این می‌شود که هر دو سال یک بار، این آزمون برای دانش‌آموزان سال آخر دبیرستان انجام شود.

از سال 2008، دانشجویان دانشگاه نیز که حالا با گذشت چند سال، دانش و تجربه‌ بیشتری کسب کرده‌اند، به این پیمایش اضافه می‌شوند. سؤالات استفاده‌شده برای دانشجویان همان سؤالات قبلی است با این تفاوت که سؤالاتی در حوزه رفتار مالی به آزمون اضافه شده است. 31 سؤال سواد مالی که دانش‌آموزان و دانشجویان به آن‌ پاسخ می‌دهند در چهار بخش قرار می‌گیرد.

1. درآمد: 7 سؤال برای سنجش توانایی پاسخ‌دهنده در تشخیص منابع مهم درآمدی و چگونگی تأثیر شرایط اقتصادی، آموزش‌ها، مهارت‌ها و حرفه‌ها بر درآمد و عوامل مؤثر بر درآمد خالص هر فرد.

2. مدیریت پول: 5 سؤال برای تعیین توانایی پاسخ‌دهنده از درک هزینه فرصت و محدودیت منابع مالی بر تصمیم‌های مالی شخصی و همچنین توانایی او در برنامه‌ریزی برای پس‌انداز، سرمایه‌گذاری، درآمد و مخارج.

3. پس‌انداز و سرمایه‌گذاری: 8 سؤال که بر دلیل پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، ارتباط بین آن‌ها، چگونگی خرید و فروش منابع سرمایه‌گذاری، منابع دریافت توصیه‌های سرمایه‌گذاری، حفاظت از سرمایه‌گذاران، عوامل مؤثر بر نرخ بازده سرمایه‌گذاری و ریسک تمرکز می‌کند.

4. مخارج و اعتبار: 11 سؤال برای تعیین توانایی فرد در مقایسه هزینه‌ها و منافع تصمیم‌های مخارج، انتخاب محصولات و خدمات، تحلیل مزایا و معایب اعتبار مصرف‌کننده و مقایسه روش‌های پرداخت و همچنین آگاهی از دانش پاسخ‌دهنده از قوانین حمایت از خریداران و فروشندگان، عوامل مؤثر بر امتیاز اعتباری، هدف گزارش‌های اعتباری و روش‌های اجتناب از کاهش امتیاز اعتباری.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

نظرات

  • عرفان کاملی پاسخ 8 اردیبهشت 1401 در ساعت 08:10

    عالی بود

مطالب پیشنهادی