شاگرد دوچرخه‌سازی

جلد 6 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

زمانی شاگردی کردن در مکانیکی و کارگاه‌های الکتریکی برای پسرها و خیاطی و آرایشگری برای دخترها از برنامه‌های مورد علاقه والدین برای فرزندانشان بود. دلیلشان هم این بود که بچه‌ها در کنار درس خواندن مهارتی یاد می‌گیرند، مزه کسب درآمد زیر زبانشان می‌رود و اگر از راه درس به جایی نرسیدند، همین مهارت‌ها، در تأمین هزینه‌های زندگی به کارشان می‌آید. اما امروزه پدر و مادرها خواب‌های متفاوتی برای بچه‌هایشان می‌بینند و دیگر شاگردی کردن به اندازه سابق طرفدار ندارد. چون انگار قرار است همه بچه‌ها پزشک، مهندس یا کارآفرینانی شوند با مدرک زبان تافل و دیگر وقتی برای کسب مهارت باقی نمی‌ماند.

مهارت‌آموزی در کنار دانش‌آموزی یک ضرورت در زندگی امروز است. این مهارت حتماً نباید تعمیر خودرو یا یک مهارت فنی عجیب و غریب باشد. هر مهارتی با توجه به محیط زندگی و سلیقه کودک و در نهایت تأیید والدین، عالی است. از ماهیگیری روی لنج تا طراحی لوگوهای تبلیغاتی. مهم این است که بچه‌ها در فرایند آموزش عملی قرار گیرند، با مسئولیت‌های شغلی آشنا شوند و صد البته درآمدی هم داشته باشند. باید برای بچه‌ها تجربه شاگردی در کارگاهی کوچک و ساخت یک وسیله‌ ساده با مهارتی که آموخته‌اند، جذاب‌تر از نشستن پشت نیمکت و گوش دادن باشد. دست کم در تابستان‌ها به جای دوباره پشت میز نشستن و آموزش دیدن، می‌توانند وارد کسب و کاری شوند و مهارتی یاد بگیرند و پول درآورند. از تعمیر وسایل و نجاری گرفته تا فروشندگی و ارتباط با مشتری!

کتاب «شاگرد دوچرخه‌سازی» بچه‌ها را با کار و کسب درآمد آشنا می‌کند و با موفقیت داستان، آن‌ها را به شاگردی و یادگیری تشویق می‌کند. «شاگرد دوچرخه‌سازی» داستان پسری روستایی است که بزرگ‌ترین خواسته‌اش کرایه دوچرخه بود. اما با هوش، همت و تلاش، فراتر از آنچه می‌خواست، صاحب یک دوچرخه می‌شود! دوچرخه نویی که خودش آن را با قطعات کهنه دوچرخه‌های دیگر ساخته و ساختنش را با شاگردی در یک دکه کوچک دوچرخه‌سازی یاد گرفته است.

در کنار آموزش مفاهیم سواد مالی، توجه به ارزش‌های انسانیِ پرداخته شده در این داستان، قابل ستایش است. پذیرش مسئولیت اشتباه و یافتن راهی برای جبران خسارت وارد شده، شکیبایی و پشتکار، از ویژگی‌های اخلاقی شخصیت اصلی داستان است. لطیف پسر خوش‌فکری است و برای هر مسئله‌ای راهی پیدا می‌کند. او می‌داند چگونه اشتباهش را جبران کند، دل دوچرخه‌ساز را به دست آورد و در این بین خودش هم مهارتی یاد بگیرد. صداقت، ذکاوت و خوش قلبیِ لطیف راه پیشرفت را برایش هموار می‌کند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی