بز مشکل‌گشا

پول یا مهارت، با کدام یک به خواستۀ خود می‌رسیم؟ جلد 23 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

کودکان معمولاً با هدیه‌هایی خوشحال می‌شوند که در لحظه، پاسخگوی نیازها و خواسته‌‌های‌شان‌ باشد؛ مثل یک جعبه شکلات یا ‌وسیله‌ای برای بازی یا لباسی زیبا. داستان «بز مشکل‌گشا» به آن‌ها می‌آموزد که اگرچه یک ماهی چاق و چله، هر کسی را برای یک روز خوشحال می‌کند؛ تور و قلاب ماهیگیری خوشحالی همیشگی به همراه دارد.

در گوشه‌ای از قارۀ سبز و پهناور آفریقا، در روستایی کوچک با عطر درختان موز و انبه، دختری زندگی می‌کند به نام بی‌یتریس. بی‌یتریس هر روز در کار کشاورزی و آسیاب و نگهداری از مرغ‌ها به مادرش کمک می‌کند. آن‌ها از این راه، روزگار می‌گذرانند؛ اما درآمد حاصل از این کارها آن‌ قدری نیست که آرزوی او را برای رفتن به مدرسه برآورده کند. روزهای بی‌یتریس در رؤیا و حسرت درس خواندن سپری می‌شود تا اینکه، هدیۀ‌ خوش‌یمنی از راه می‌رسد و او را روی نیمکت مدرسه می‌نشاند: موگیسا، بزی قبراق و چاق و مشکل‌گشا. بی‌یتریس وقتی می‌شنود آدم‌های مهربانی قرار است به آن‌ها یک بز هدیه بدهند، اولش خوشحال نمی‌شود. خواستۀ او که بز نبود، مدرسه رفتن بود! اما حالا موگیسا را بیش از هر چیزی دوست دارد، چون می‌داند با وجود آن می‌تواند به همۀ خواسته‌هایش برسد.

این داستان، الگوی خوبی برای تربیت اقتصادی درست به دست می‌دهد و مفاهیم مهمی از سواد مالی را در ذهن کودکان می‌نشاند. یکی از آن مفاهیم، کار و کسب درآمد است. مادر بی‌یتریس از او در ساخت آغل کمک می‌گیرد و مراقبت از موگیسا را به او می‌‌سپارد. بی‌یتریس با کمک و راهنمایی مادر، شیر موگیسا را ‌می‌دوشد و با فروش آن به اهالی روستا، پول درمی‌آورد. او سکه‌های حاصل از فروش شیر را ذره ذره در کیف بافتنی کوچکش ذخیره می‌کند تا روزی آن قدر زیاد شود که گرهی از مشکلات‌شان باز کند. پس‌انداز پول، همواره و به ویژه در تنگناهای اقتصادی، تصمیم مالی درستی است که ما را به خواسته‌های مهم‌مان می‌رساند.

بی‌یتریس ابتدا تصمیم می‌گیرد با آن سکه‌ها برای خود و خواهر و برادرهایش لباس و پتو بخرد؛ اما مادرش به او یاد می‌دهد که اول باید به چیزهای مهم بپردازد. دخترک بالاخره به آرزویش می‌رسد و با لباس فرم جدید به مدرسه می‌رود. آن‌ها همین‌طور با فروش یکی از بزغاله‌های موگیسا، خانۀ جدیدی می‌سازند که سقفش چکه نکند. به این ترتیب، کودکان در پایان داستان با مفهوم و اهمیت اولویت‌بندی هزینه‌ها آشنا می‌شوند که بعد از پول درآوردن و پس‌انداز آن، گام نهایی و مهم برای برآورده کردن نیازهای مالی است. 

 

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی