چرا آموزش آینده‌نگری و مدیریت پول به کودکان ضرورت دارد؟

دِرا بروستین نویسندۀ کتاب‌های سواد مالی در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی

دِرا بروستین، نویسندۀ چهارمین جلد از مجموعۀ 40جلدی داستان‌های سواد مالی است که توسط آکادمی هوش مالی تهیه شده و انتشارات قدیانی آن‌ها را منتشر کرده است. او که در آمریکا زندگی می‌کند، در سال 2012 کتاب «حساب و کتاب جیب من» را نوشته و فعالیت‌های بسیاری در زمینۀ آموزش سواد مالی به کودکان انجام داده است. کودکان در این کتاب با موضوعات مهمی از جمله پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت، بودجه‌بندی و هزینه‌فرصت آشنا می‌شوند. آن چه در ادامه می‌آید، مصاحبۀ آکادمی هوش مالی با این نویسنده است.

کودکان از کتاب «حساب و کتاب جیب من» چه درس‌هایی می‌گیرند؟

کودکان از کتاب «حساب و کتاب جیب من» چه درس‌هایی می‌گیرند؟

موضوعات مربوط به دخل و خرج و مدیریت بعد مالی زندگی همیشه برای من جذاب بوده است و معتقدم کنترل منابع درآمدی، بودجه‌بندی مالی و مدیریت زمان از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان باید بیاموزند. آشنایی کودکان با مفهوم پس‌انداز برای روز مبادا اهمیت زیادی دارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد عادت‌های پولی و مالی از سه‌سالگی در کودکان ایجاد می‌شود. اگر آن‌ها از کودکی مدیریت پول و مسئولیت‌پذیری در قبال آن را یاد بگیرند، حفظ این عادت‌ها در بزرگسالی برای‌شان ساده‌تر خواهد بود.

همۀ ما کسانی را می‌شناسیم که پس‌انداز می‌کنند تا در آینده از میان گزینه‌های موجود، بهترین را انتخاب کنند. در دنیای واقعی، کودکان مدام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که باید بین لذتی زودرس و هدفی بزرگ‌تر و بلندمدت تصمیم‌گیری کنند. بنابراین، آشنایی با مفاهیمی چون هزینه‌فرصت، مدیریت پول و برنامه‌ریزی برای آینده باید از همان کودکی شروع شود؛ اما متأسفانه از نگاه بزرگ‌ترها و والدین، این مفاهیم خشک و کسالت‌بار است. به همین دلیل، آن‌ها برای آموزش مفاهیم مالی به کودکان، زمان کافی صرف نمی‌کنند.

در دنیای واقعی، کودکان مدام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که باید بین لذتی زودرس و هدفی بزرگ‌تر و بلندمدت تصمیم‌گیری کنند. متأسفانه از نگاه بزرگ‌ترها و والدین، این مفاهیم خشک و کسالت‌بار است. به همین دلیل، آن‌ها برای آموزش مفاهیم مالی به کودکان، زمان کافی صرف نمی‌کنند.

این کتاب آموزه‌هایی دربارۀ شغل و منابع درآمدی به کودکان ارائه می‌دهد و در عین حال، آن‌ها را با دو مقولۀ مهم پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت آشنا می‌کند. شخصیت‌ اصلی داستان «حساب و کتاب جیب من» سانی‌سنجابه است که به همراه دوستش، آهو دِیزی، برای تعطیلات تابستان برنامه‌ریزی می‌کند. آن‌ها برای تماشای فیلم در سینما و خرید اسباب‌بازی به پول نیاز دارند. اعضای خانواده‌ پیشنهاد می‌دهند به ازای کمک در کارهای خانه پول‌توجیبی بگیرند. این اولین پول‌توجیبی آن‌هاست؛ اما برای برنامه‌های‌شان کافی نیست! آن‌ها متوجه می‌شوند که با بودجه‌بندی و پس‌انداز بلندمدت به هدف‌شان می‌رسند؛ اما سیدنی، مار خوش‌خط و خال داستان، دِیزی را وسوسه می‌کند به جای پس‌انداز برای هدف بلندمدت، همین امروز آب‌نبات بخرد و خود را از لذت حال محروم نکند.

در پایان کتاب جدول‌هایی طراحی شده تا فرایند آموزش‌های مالی برای پدر و مادرها نیز ساده‌تر باشد. این جدول‌ها‌، آموزش بودجه‌بندی و مدیریت پول را برای کودکان جذاب و البته ساده می‌کند.

چرا آموزش امور مالی شخصی به کودکان برای شما جذابیت دارد و ایدۀ خلق این کتاب چطور به ذهن‌تان رسید؟

چرا آموزش امور مالی شخصی به کودکان برای شما جذابیت دارد و ایدۀ خلق این کتاب چطور به ذهن‌تان رسید؟

والدینم از همان کودکی من را با امور مالی شخصی و موضوعاتی چون درآمد در ازای انجام کارهای خانه آشنا کردند. من مدام در معرض آموزه‌های مالی بودم؛ اما آموزش‌های جدی در یازده‌سالگی و زمانی که از فیلادلفیا به بالیتمور نقل مکان کردیم، شروع شد. پس از پایان دورۀ دبیرستان، برای ادامۀ تحصیل به جورجیا رفتم و زندگی مستقلی شروع کردم. رکود اقتصادی تازه شروع شده بود و من متوجه شدم بیشتر هم‌سن‌ و سال‌هایم به آموزش‌های مالی و ابزارهای لازم برای رسیدن به استقلال کامل مجهز نیستند. بسیاری از آن‌ها حقوق خوبی داشتند؛ اما نمی‌دانستند باید برای روز مبادا پولی کنار بگذارند. شاید هم این نوع آینده‌نگری برای آن‌ها بی‌اهمیت بود. البته این موضوع فقط به دوستان و همکلاسی‌هایم محدود نمی‌شد، بلکه مسأله‌ای جهانی بود.

همیشه دربارۀ بازآموزی مهارت‌های مالی به بزرگسالان تردید داشتم. به نظرم تغییر عادت در کسانی که شخصیت‌شان شکل گرفته، کار سختی است. با دیدن همکلاسی‌هایم به این نتیجه رسیدم که باید مأموریتم را برای آموزش این مهارت‌های مهم به کودکان شروع کنم. این کتاب را نوشتم و  تدریس سواد مالی را شروع کردم تا با کاشت بذر آینده‌نگری در ذهن‌های آمادۀ کودکان، آن‌ها را برای بزرگسالی آماده کنم.

آیا کتاب‌های دیگری در زمینۀ سواد مالی نوشته‌اید؟

پژوهش‌ها نشان می‌دهد عادت‌های پولی و مالی از سه‌سالگی در کودکان ایجاد می‌شود. اگر آن‌ها از کودکی مدیریت پول و مسئولیت‌پذیری در قبال آن را یاد بگیرند، حفظ این عادت‌ها در بزرگسالی برای‌شان ساده‌تر خواهد بود.

«حساب و کتاب جیب من» اولین کتاب از مجموعۀ شش‌جلدی داستان‌های سواد مالی است و پنج کتاب دیگر نیز به زودی منتشر خواهد شد. وقتی متوجه شدم آموزش درس‌های مالی از نظر والدین موضوعی کم‌اهمیت یا دشوار است، تصمیم گرفتم با گردآوری این مجموعه، به نسل‌های آینده کمک کنم.

هر کدام از کتاب‌ها موضوعات متفاوتی دارد. ارزش پول، منابع درآمد، بدهی و بازپرداخت آن، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری از جمله موضوع‌هایی است که در هر یک از داستان‌های این مجموعه به کودکان آموزش داده می‌شود. کودکان با خواندن این کتاب‌ها خود را به جای شخصیت‌های اصلی داستان می‌گذارند و روش‌های درست برنامه‌ریزی مالی را تقلید می‌کنند. در پایان هر کتاب، بخش راهنما هم برای والدین در نظر گرفته شده که فرایند آموزش را ساده‌تر می‌کند.

چرا والدین باید فرزندان‌شان را برای مسائل مالی آماده کنند؟

چرا والدین باید فرزندان‌شان را برای مسائل مالی آماده کنند؟

در گفت‌وگوهایی که با والدین داشته‌ام، متوجه شدم پول و امور مالی هنوز برای عدۀ زیادی تابو محسوب می‌شود. بسیاری از آن‌ها در معرض آموزش‌های مالی نبوده‌اند و به همین دلیل، تجهیز کودکان به دانش مالی برای‌شان مسئولیتی سنگین و کاری دشوار است. کودکان ذهنی منعطف و آماده دارند و از والدین الگوبرداری می‌کنند. بنابراین، پدر و مادرها نقش بسیار مهمی در فرایند آموزش‌های مالی به کودکان دارند.

یکی از مزیت‌های کتاب «حساب و کتاب جیب من» و البته پنج کتاب دیگر، این است که والدین و کودکان در کنار هم در معرض دانش مالی قرار می‌گیرند که البته روشی جذاب و مفرح است.

معتقدم کنترل منابع درآمدی، بودجه‌بندی مالی و مدیریت زمان از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که کودکان باید بیاموزند. 

همیشه به پدر و مادرها توصیه می‌کنم برای خرید مواد غذایی و انجام امور بانکی فرزندان‌شان را با خود ببرند و اجازه دهند آن‌ها در امور مالی مشارکت داشته باشند. مسئولیت‌های کوچکی به آن‌ها بسپارند و این فرصت را برای‌شان فراهم آورند تا با مقایسۀ قیمت‌ها، معامله‌های خوبی انجام دهند. برقراری ارتباط کودکان با فروشنده بسیار مهم است و آن‌ها می‌آموزند به ازای منابعی که در اختیار دارند، چه میزان محصول و کالا به دست می‌آورند. حتی مهم است که بزرگسالان دربارۀ مسائل‌ شغلی و انجام امور مالی خانواده و پس‌انداز با کودکان مشورت کنند و از آن‌ها راه حل بخواهند. این فرایند به آن‌ها کمک می‌کند درک بهتری از موضوعاتی چون ارزش پول، منابع، هزینه‌ها و بودجه‌بندی داشته باشند.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی