فروش و هنر مذاکره؛ تجربه‌ای ارزشمند که به کودکان دید اقتصادی می‌دهد

آلکسیس اونیل، نویسندۀ کتاب‎های سواد مالی در مصاحبۀ اختصاصی با آکادمی هوش مالی

آلکسیس اونیل، نویسندۀ بیست‌ودومین جلد از مجموعۀ 40جلدی داستان‌های سواد مالی است؛ مجموعه‌ کتاب‌هایی که توسط آکادمی هوش مالی تهیه شده و انتشارات قدیانی آن‌ها را منتشر کرده است. او اهل آمریکاست و در این کتاب با به تصویر کشیدن اتفاقاتی که در بازار دست‌فروشان رخ می‌دهد، کودکان را با موضوع‌های مهم مالی، از جمله ارزش کار، فروش، چانه‌زنی و کسب درآمد آشنا می‌کند. آن چه در ادامه می‌آید، مصاحبۀ اختصاصی آکادمی هوش مالی با این نویسنده است.

کتاب «بازار کهنه‌فروش‌ها» چه درس‌هایی به کودکان می‌آموزد و چرا این درس‌ها مهم‌اند؟

کتاب «بازار کهنه‌فروش‌ها» چه درس‌هایی به کودکان می‌آموزد و چرا این درس‌ها مهم‌اند؟

توانمندسازی کودکان در زمینۀ تعیین هدف، مشخص کردن گام‌ها و سپس انجام اقدامات لازم برای رسیدن به آن، از جمله موضوع‌های مهمی است که کتاب «بازار کهنه‎‌فروش‌ها» بر آن تأکید دارد. استلا برای اولین بار همراه پدر و برادرش به بازار فروش اجناس دست‌دوم می‌رود. یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای او شرکت در کلاس بازی و نمایش است و برای تحقق این آرزو به ده دلار نیاز دارد. ساده‌ترین راه این است که این پول را از والدینش بگیرد؛ اما او تصمیم دارد با فروش جعبۀ موسیقی مورد علاقه‌اش، شهریۀ کلاس را تأمین کند. او در بازار دست‌فروش‌ها پدرش را زیر نظر می‌گیرد و درس‌های زیادی دربارۀ چانه‌زنی و انجام معامله می‌آموزد.

علاوه بر دریافت پول‌توجیبی که فرایند بودجه‌بندی را در ذهن کودکان ساده‌تر می‌کند، مهم است که آن‌ها برای دستیابی به اهداف‌شان از روش‌های دیگر کسب درآمد نیز آگاه باشند. مراقبت از خردسالان، کمک در کارهای خانه یا فروش وسایلی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارند، از جمله روش‌هایی است که کودکان را با ارزش کار و پول و همچنین مسئولیت‌پذیری آشنا می‌کند. درک امور مالی و یادگیری مدیریت پول، استقلال بیشتر کودکان را به دنبال دارد. بنابراین، کودکان با خواندن کتاب «بازار کهنه‌فروش‌ها» نکاتی دربارۀ کار، کسب درآمد، چانه‌زنی و البته بخشش می‌آموزند؛ چون با آن که استلا موفق به فروش جعبۀ موسیقی‌اش نمی‌شود، آن را با دامنی که در یکی از غرفه‌ها برای فروش گذاشته شده، معاوضه می‌کند؛ دامنی که احتمالاً بعدها در کلاس بازی و نمایش به تن خواهد کرد.

ایدۀ خلق این کتاب چطور به ذهن شما رسید؟

مشارکت دادن کودکان در فعالیت‌هایی از جمله فروش، به آن‌ها دید اقتصادی می‌دهد. حضور در بازار دست‌فروش‌ها و مشارکت در فروش، تجربۀ ارزشمندی برای کودکان است و هنر مذاکره را در آن‌ها تقویت می‌کند. 

من و همسرم در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کنیم و هر هفته یکشنبه‌ها به بازار فروش لوازم دست‌دوم می‌رویم. این بازار در پارکینگ سالن تئاتری قدیمی برپا می‌شود و اصناف مختلف، از صنعتگران و فروشندگان گرفته تا خانواده‌ها، با اجارۀ غرفه‌هایی در بخش‌های مختلف پارکینگ، محصولات‌شان‌ را می‌فروشند. سال‌ها پیش، کودکانی که همراه پدر و مادرهای‌شان برای فروش محصولات و کالاهای‌ خود به بازار می‌آمدند، توجه من را جلب کردند. با دیدن آن تصاویر تحت تأثیر قرار گرفتم؛ راهروهای پارکینگ که خورشید در آن‌ها نورافشانی می‌کرد، بوی خوش غذاهای مکزیکی و تمام اتفاقاتی که در این بازار در جریان بود، من را بر آن داشت تا در سال 2002، استلا، شخصیت اصلی داستانم را در آن موقعیت تصور کنم و «بازار کهنه‌فروش‌ها» را بنویسم.

کتاب‌هایی از این دست چطور به افزایش آگاهی مالی کودکان کمک می‌کند؟

من و همسرم در کالیفرنیای جنوبی زندگی می‌کنیم و هر هفته یکشنبه‌ها به بازار فروش لوازم دست‌دوم می‌رویم. این بازار در پارکینگ سالن تئاتری قدیمی برپا می‌شود و اصناف مختلف، از صنعتگران و فروشندگان گرفته تا خانواده‌ها، با اجارۀ غرفه‌هایی در بخش‌های مختلف پارکینگ، محصولات‌شان‌ را می‌فروشند. 

یکی از فعالیت‌های من، حضور در مدارس و سخنرانی برای دانش‌آموزان است. اغلب می‌بینم کودکان مشتاق‌اند دربارۀ روش‌های متفاوت کسب درآمد و استفاده از پول برای خرید نیازها و خواسته‌های‌شان صحبت کنند. مشارکت دادن کودکان در تصمیم‌گیری‌های مالی و فعالیت‌هایی از جمله فروش، به آن‌ها دید اقتصادی می‌دهد. حضور در بازار دست‌فروش‌ها و مشارکت در فروش، تجربۀ ارزشمندی برای کودکان است و هنر مذاکره را در آن‌ها تقویت می‌کند. در عین حال، آن‌ها درک بهتری از مشتری، بازاریابی و ارزش پول پیدا می‌کنند، مهارت‌های اجتماعی‌شان توسعه می‌یابد و توان تجزیه و تحلیل دیگران را خواهند داشت. علاوه بر این مهارت‎‌ها، عزت نفس کودکان افزایش می‌یابد و ماجراجویی در کسب‌وکار را می‌آموزند.

آموزش مسئولیت‌پذیری در مواجهه با پول یکی از روش‌های ایجاد ثبات مالی مادام‌العمر است. اینکه کودکان یاد بگیرند چطور با سخت‌کوشی، پشتکار و پس‌انداز مداوم به خواسته‌ها و نیازهای‌شان دست یابند، درسی است که نباید از آن غافل شد.

چرا والدین باید فرزندان‎شان را برای مسائل مالی آماده کنند؟

علاوه بر دریافت پول‌توجیبی که فرایند بودجه‌بندی را در ذهن کودکان ساده‌تر می‌کند، مهم است که آن‌ها برای دستیابی به اهداف‌شان از روش‌های دیگر کسب درآمد نیز آگاه باشند. 

صحبت کردن دربارۀ تفاوت نیاز و خواسته، آموزش امور مالی و مدیریت پول به کودکان، خواه به شکل مستقیم و خواه با ارائۀ مثال، ضروری است. علاوه بر آن، کودکان باید با اهمیت کسب درآمد و پس‌انداز، استفاده از آن برای رسیدن به اهداف و البته اعتبار و بدهی که این روزها با زندگی بزرگسالان گره خورده، آشنا شوند. پس وقتی صحبت از آموزش‌های مالی می‌شود، منظور فقط چگونگی افتتاح حساب بانکی، خرج پول و تصمیم‌های مالی خردمندانه نیست، بلکه کودکان باید درک درستی از مسائل اقتصادی و مالی داشته باشند.

بسیاری از کودکان تصور می‌‎کنند به دست آوردن پول آسان و بدون زحمت است و برای این کار فقط کافی است به دستگاه خودپرداز مراجعه کنند. از سوی دیگر، پس‌انداز مقوله‌ای است که این روزها برای خیلی از بزرگ‌ترها سخت و بعضاً غیرممکن شده است. با آموزش مهارت‌های مالی به کودکان می‌شود آیندۀ آن‌ها را تضمین کرد و از بسیاری از این مشکلات پیشگیری کرد.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی