تقدیر از برترین‌های سومین کمپ «در جستجوی خوشبختی»

تقدیر از برترین‌های سومین کمپ «در جستجوی خوشبختی»

دورهمی شرکت‌کنندگان برتر دورۀ آموزش سواد مالی

در مراسمی با حضور شرکت‌کنندگان ممتاز دورۀ آموزشی «در جستجوی خوشبختی»، از برترین‌های کمپ سوم تقدیر شد. در این مراسم که در 17 شهریور 1401 برگزار شد، جمعی از همراهان آکادمی هوش مالی و شرکت‌کنندگان برتر دورۀ سوم در جستجوی خوشبختی حضور داشتند و از تأثیر آموزه‌های دوره بر امور مالی زندگی‌شان و تجربۀ حضور در دوره صحبت کردند.

در ابتدای این نشست، خانم پوپک مقومی از شرکت‌کنندگان دورۀ «در جستجوی خوشبختی» با ابراز خوشحالی از آشنایی با آکادمی هوش مالی گفتند:«چند سال پیش لطیفه‌ای شنیدم که شخصی کتابی برای پول‌دار شدن نوشته؛ اما پول چاپش را نداشته است. همه به این لطیفه می‌خندیدند؛ اما برای من چراغی بود که مگر پول‌دار شدن هم راه و روش دارد و مگر می‌شود کتابی خواند و این راه را یاد گرفت؟ همین من را متوجه کرد که برای پول‌دار شدن راه‌های علمی‌تری فراتر از چیزی که در ذهن ما می‌گنجد وجود دارد. از آن زمان کم و بیش دنبال این مسأله بودم. من هم در این مسیر پیش رفتم و احساس می‌کنم خداوند رزق خیلی خوبی سر راهم گذاشت که با آکادمی آشنا شدم. این مثل را که می‌گوید همه چیز یک چیز است، من در آکادمی هوش مالی پیدا کردم. انسانیت، ادب، ادبیات،‌ نحوهٔ نگرش به زندگی، تربیت، هوش مالی و مسائل بسیار دیگر با مادیات گره خورده است که برای من بسیار جالب بود. متأسفانه مادیات برای ما بد جا افتاده و گاهی ضدانسانیت تلقی می‌شود؛ اما همهٔ این‌ها به صورت بسته‌ای متعالی در آکادمی عرضه شده است. آرزو می‌کنم موفق باشید. موفقیت روزافزون شما افراد جامعه را با این موضوع آشنا می‌کند و در نهایت به تعالی جامعه می‌انجامد.»

من هم‌زمانی حضور خودمان و پسران‌مان را در دورۀ آموزش سواد مالی به فال نیک می‌گیرم؛ چون ما هم‌زمان به فهم مشترکی از سواد مالی رسیدیم و این به گفتمان جاری و ساری خانوادهٔ ما تبدیل شد. 

خانم عاطفه بنایی از شرکت‌کنندگان دورۀ آموزشی والدین و فرزندان با تأکید بر اهمیت آموزش والدین و فرزندان بیان کردند:«دورهٔ سواد مالی به نوعی در جهت تقویت والدگری من بود. این دوره نه فقط دانش، که بینش ما را هم تغییر داد. به تعبیر دیگر، تعداد بیشتری از چراغ‌های ذهنی من را روشن کرد. از طراحی و تدوین بسته تشکر می‌کنم که بسیار هنرمندانه و با ظرافت طراحی شده است. صحبت‌های دکتر رودی و بیان نافذشان و در کل، سناریویی که در نظر گرفته شده بسیار تأمل‌برانگیز بود. رفتار کاملاً محترمانه و صمیمی همکاران شما در آکادمی در قسمت پشتیبانی هم جای تشکر دارد. دوست دارم این دوره‌ها ادامه‌دار بود و محدود به این دوره نمی‌شد. 

 من هم‌زمانی حضور خودمان و پسران‌مان را در دورۀ آموزش سواد مالی به فال نیک می‌گیرم؛ چون ما هم‌زمان به فهم مشترکی از سواد مالی رسیدیم و این به گفتمان جاری و ساری خانوادهٔ ما تبدیل شد. ما حتی بعضی از ویدئوها را با پسرم می‌دیدیم و درباره‌شان صحبت می‌کردیم. او هم اشتیاق داشت به طوری که حتی اگر موقعیت یا اتفاقی مستقیم با موضوع خرید یا مسائل مالی مرتبط نباشد، بچه‌ها درباره‌اش فکر می‌کنند و با تأمل تصمیم می‌گیرند. ما دیگر برای خواسته‌ها یا نیازها بحث نمی‌کنیم؛ چون آن قدر خوب تعریف‌شده و مشخص است که بچهٔ چهارساله‌مان هم نیاز و خواسته‌اش را از هم تفکیک می‌کند. بچه‌ها دربارهٔ شخصیت‌های انیمیشن «بچه‌های دهکده» هم در خانه صحبت می‌کنند و خودشان را جای آن‌ها می‌گذارند. کاش روش شما که به دور از مستقیم‌گویی یا نصیحت است، در آموزش و پرورش هم پررنگ‌تر شود. برای خود ما هم اثربخشی بسیاری داشت، چه برای خودم و چه برای خانواده‌ام. تعداد زیادی از فرزندان ما، بعد از گذراندن این دوره مشغول کارهای تابستانی شده‌اند. پیشنهاد دادیم هر کدام از بچه‌ها با مهارتی که دارند، کاری انجام دهند تا در نهایت رویدادی برگزار کنیم و از شما هم دعوت کنیم.

من در هیچ جای دوره احساس نکردم مشخصاً دارم دربارهٔ سواد مالی یاد می‌گیرم؛ بلکه به رشد و نگاه من در ابعاد مختلف زندگی کمک کرد. بسیار قدردان شما هستم.»

آقای احمدرضا عالم، یکی از برترین شرکت‌کنندگان کمپ خرداد ماه با اشاره به اثربخش بودن آموزه‌ها با وجود تجربه‌های قبلی در ثبت و مدیریت هزینه گفتند: «یکی از نکات جالب برای من راهکار پیشنهادی نوشتن هزینه‌ها بود که در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد. من از سال گذشته برای نظم‌دهی به کارها برنامه‌هایم را می‌نوشتم. از حدود سیزده‌چهارده سال پیش تصمیم گرفتم هزینه‌هایم را بنویسم که کار سودمندی بود. در این دوره دیدم تجربهٔ من به صورت علمی منتقل می‌شود و امکان آموزش آن وجود دارد. موضوع دیگر هم خواسته و نیاز است. من چون به مباحث اخلاقی هم علاقه‌مندم و در کلاس‌های مرتبط شرکت می‌کنم، باید بگویم این مفهوم، مفهومی انسانی و الهی است. برای من خیلی لذت‌بخش بود که دیدم این دوره بذرهای این موضوع را می‌کارد که در کنار همهٔ خواسته‌ها باید هدفی متعالی وجود داشته باشد. همهٔ شئون از منبع واحدی سرچشمه می‌گیرد و دربارهٔ همهٔ آن‌ها صحبت شد. این نشان‌دهندهٔ صداقت و حسن نیت تیم آکادمی است که کاملاً مشهود بود. حتی در تمرین‌ها و نوشته‌ها، نظرات شما را دیدم که وقت گذاشته و جواب‌های آکادمی را به آن تمرین‌ها نوشته بودید.

 با توجه به حضور ما در دورۀ والدین و کودکان، برای بچه‌ها هم واقعاً سودمند بود. پسر من بر عکس بعضی از دوستانش وارد انجام یک کار و فعالیت تابستانه نشد؛ اما، این، مشکلی ندارد؛ چرا که زمان بهره‌برداری برای هر کسی متفاوت است و الان قرار است فقط بذر این مفاهیم در ذهن او کاشته شود. همین که پسرم دیدی به این مسأله پیدا کرده برای من بسیار  ارزشمند است. حتی چند ویدئو از کلاس من را هم کامل دید و پیگیر بود. در پایان باید بگویم آن قدر حس خوب به من منتقل شد که هر روز دعاگوی شما هستم. فکر ‌می‌کنم این راه مسیر مقدسی است و امیدوارم پرتوان به آن ادامه بدهید.»

با شرکت در کلاس سواد مالی مطمئن شدم که سرچشمه‌ای در مسائل اقتصادی وجود دارد. مباحث مالی فقط معطوف به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش نیست؛‌ بلکه در تمام زندگی جاری است.

آقای امیر محمد غائبیان که پس از گذراندن درس سواد مالی  در دانشگاه تهران، در دورۀ در جستجوی خوشبختی نیز شرکت کرده‌اند بیان کردند: «من دورهٔ شما را در دانشگاه تهران دیدم و برایم بسیار جذاب بود. فعالیت و حوزهٔ کاری من بازار سرمایه است. من به این مباحث علاقه‌مندم و همیشه کتاب‌های مرتبط با این موضوع را می‌خوانم؛ اما می‌دانستم این سرچشمه نیست. با شرکت در کلاس سواد مالی دانشگاه تهران، مطمئن شدم که درست فکر می‌کردم و سرچشمه‌ای در مسائل اقتصادی وجود دارد. مباحث مالی فقط معطوف به سرمایه‌گذاری و خرید و فروش نیست؛‌ بلکه در تمام زندگی جاری است و یکی از مظاهرش سرمایه‌گذاری است. این دوره را که دیدم، با اشتیاق ثبت‌نام کردم و در کمترین زمان ممکن دوره را به پایان رساندم. دوره واقعاً عالی بود و جزء باکیفیت‌ترین و شسته‌رفته‌ترین دوره‌هایی بود که شرکت کردم. من به دلیل علاقه به حوزه‌های اقتصادی و فعالیت در این زمینه،‌ در دوره‌های زیادی شرکت کرده‌ام؛ اما این دوره بهترین دوره بود.

 برداشتم این است که روحیات دکتر رودی در این دوره دمیده شده است. مشخص بود که دکتر رودی به همهٔ جزئیات کار فکر کرده‌اند. به نظر من از آن‌جا که همهٔ ما شرکت‌کنندگان حتماً دغدغه‌ای داشته‌ایم که وقت‌مان را به این دوره اختصاص داده‌ایم، خوب است که فضایی برای ارتباط بیشتر و طرح دیدگاه‌های مختلف ما فراهم شود تا پربارتر شود. شاید فکر کنیم مهارتی در ما به وجود آمده و دیگر به آن مجهزیم؛ ولی من به چشم نقطهٔ شروع به آن نگاه می‌کنم که قطعاً باید درباره‌اش مطالعه کنیم و جدی‌تر ادامه دهیم. من با شرکت در این دوره و کلاس‌های دانشگاه تهران بیشتر علاقه‌مند شدم در این حوزه اطلاعات و سوادم را افزایش دهم و عمیق‌تر شوم. در کل، واقعاً لذت بردم و به همهٔ شما خداقوت می‌گویم.»

آقای علیرضا خان‌محمدی، از فعالان بازار سرمایه، دیگر شرکت‌کنندهٔ دورهٔ در جستجوی خوشبختی گفتند:«این دوره متفاوت‌ترین دوره‌ای بود که من در آن شرکت کردم. تدریس دکتر رودی بسیار عالی بود و توقع ما را از اساتید دوره‌های دیگر بیشتر کرده است. این مطالب برای ما فعالان بازار سرمایه بسیار کاربردی بود. من چون از فضای شغلی دیگری وارد بازار سرمایه شدم،‌ راهنمایی نداشتم که چطور در این حوزه پیش بروم. من حدود پانزده بار شغلم را عوض کردم؛ اما هیچ وقت کسی نبود بگوید چطور باید این مسأله را حل کنم و نارضایتی‌ام را مدیریت کنم. اخیراً هم داشتم همین اشتباه را مرتکب می‌شدم که با شرکت در این دوره، متوجه شدم باید علت را پیدا کنم و چطور این کار را انجام بدهم. به همین دلیل هم دست نگه داشتم.

 الان با آرامش به شغلم فکر می‌کنم و متوجه شده‌ام مشکل اصلی درآمدم نیست، بلکه هزینه‌کردم است. من خیلی راحت قرض می‌گرفتم و جوری خرج می‌کردم که انگار پولم بی‌نهایت است؛ اما دیگر این کار را نمی‌کنم، با آنکه خیلی وسوسه می‌شوم. این دوره در هزینه‌کرد و انتخاب شغل خیلی به من کمک کرد. حالا می‌دانم چطور شغلم را عوض کنم و چه نکته‌هایی را در نظر بگیرم. چیزهایی که در این دوره یاد گرفتم، با آموزه‌های دانشگاه متفاوت بود و برای من کاربردی بود، با اینکه شاید صددرصد هم به آن‌ها عمل نکنم. خوشحالم که شروع این دوره با تدریس دکتر رودی بود. همهٔ کسانی که همزمان با من در این دوره شرکت کردند بسیار راضی بودند و در زندگی آن‌ها هم مثل من تأثیر بسیاری گذاشته است. واقعاً از شما ممنونم.»

خانم ندا عربان یکی از پیگیرترین شرکت‌کننده‌های دوره، تجربه‌شان را این طور بیان کردند: «این دوره برای من بسیار ارزشمند بود. من سال‌ها دغدغهٔ مالی داشتم و همچنان هم دارم. من کارمندم؛ اما هیچ راهی پیدا نمی‌کردم که خیالم از بابت مسائل مالی کمی راحت‌تر شود. نمی‌دانستم چه کارهایی باید انجام دهم. فقط می‌دانستم پول‌دار شدن کار خیلی سخت یا آسانی نیست. از حدود پنج‌شش سال پیش ریز هزینه‌هایم را می‌نویسم؛ اما بعد از آن را مدیریت نمی‌کردم. دسته‌بندی ارائه‌شده در دوره، صندوق‌های سه‌گانه و ردیف‌های بودجه برایم جالب بود. من اصلاً اهل قرض کردن نیستم و تا این مرحله از زندگی‌ام از هیچ کس قرض نکرده‌ام. همیشه سعی می‌کنم نیازهایم را جوری مدیریت کنم که لازم نباشد از کسی قرض بگیرم. برایم جالب بود که این جزء تأکیدهای سواد مالی هم بود. مانند بقیهٔ دوستان، من هم فکر می‌کنم بستری فراهم شد و ما چیزهایی یاد گرفتیم. به ویژه من که از صفر شروع کردم و از سواد مالی هیچ چیز نمی‌دانستم. فکر می‌کنم همان طور که بقیهٔ دوستان هم گفتند، خوب است که این آموزش‌ها ادامه‌دار باشد. ممکن است خیلی از افرادی که مثل من با این مسائل ناآشنا هستند، حتی دربارهٔ موضوعی مثل پس‌انداز موضع بگیرند و آن را ضروری ندانند. تصور عمومی این است که بیمهٔ عمر یا پس‌انداز در صورتی توجیه دارد که حقوق کافی باشد. به نظر من در این حوزه نیازمند آموزش بیشتر هستیم. با شرکت در این دوره، دانشی به دست آوردیم که برای عملیاتی کردن آن در زندگی بهتر است این ارتباط‌ها ادامه‌دار باشد. من چون به سفر و گردشگری علاقه‌مندم، ترجیح می‌دهم در حال زندگی کنم، اما به آینده هم نگاه کنم و از آن غافل نشوم. همچنین نیازها و خواسته‌هایم را در نظر بگیرم. فکر می‌کنم اگر این دوره‌ها به صورت منظم ادامه داشته باشد، در بقیهٔ مسیر هم به کمک‌مان می‌آید. این آموزش‌ها به آرامش مادی و آرامش ذهنی کمک می‌کند. خیلی از شما سپاسگزارم. برای من هم این دوره یکی از دوره‌های مفید چند سال اخیر بوده است.»

من خیلی راحت قرض می‌گرفتم و جوری خرج می‌کردم که انگار پولم بی‌نهایت است؛ اما دیگر این کار را نمی‌کنم، با آنکه خیلی وسوسه می‌شوم. این دوره در هزینه‌کرد و انتخاب شغل خیلی به من کمک کرد. 

خانم حقیقت کاشانی جزء شرکت‌کنندگانی بودند که بسیار دقیق و مفصل به پرسش‌ها و تمرین‌ها پاسخ می‌دادند. ایشان دربارهٔ دوره گفتند: «این دوره برای من فوق‌العاده بود. با اینکه سرم بسیار شلوغ است و فرزند سه‌ساله‌ای دارم و شاغل هم هستم، آن قدر ویدئوهای این دوره جذاب بود که من بین ساعت یک تا چهار بامداد ویدئو‌ها را می‌دیدم و تمرین‌ها را انجام می‌دادم. زمانی که ویدئو‌های معرفی دوره را دیدم و به همسرم گفتم، نظرشان این بود، مدیریت مالی در وضعیت تورمی تقریباً غیرممکن است. اما من در دوره شرکت کردم؛ خانم سوده شبیری این دوره را معرفی کرده بودند قبلاً هر دوره‌ای که معرفی کرده بودند برایم مفید بود. به همین دلیل هم مطمئن‌تر شدم که شرکت کنم. همسرم هم وقتی اولین بار اتفاقی بخشی از ویدئو‌ها را دید علاقه‌مند شد و بقیهٔ ویدئو‌ها را هم با هم دیدیم و تمرین‌ها را با هم انجام دادیم. بسیار برایش جذاب بود و از آن به بعد همهٔ هزینه‌ها را می‌نوشتیم و هر نکته‌ای را که من از این دوره یاد گرفتم،‌ می‌پذیرفت. حتی صحبت‌های ما روی فرزند سه‌ساله‌ام تأثیر گذاشت. من و همسرم بعد از به دنیا آمدن فرزندمان تصمیم گرفتیم به بهترین شکل او را تربیت کنیم و به همین دلیل در دوره‌های زیادی شرکت کردیم. این دوره‌ها علاوه بر اینکه به تربیت فرزندمان کمک‌کننده باشد، در رشد خودمان هم مؤثر بوده است. این دوره را به این دلیل شرکت کردم که فرزندمان با مسائل و مشکلات ما رودررو نشود و زندگی بهتری از نظر مالی داشته باشد. در این مسیر باید اول خودم آموزش می‌دیدم. خیلی برایم جالب بود که برای بچه‌ها هم دوره‌هایی دارید. با تمام شدن دوره این نگرانی برای من هم به وجود آمد که رها می‌شوم و از این به بعد نمی‌دانم باید چه کار کنم. به نظر من هم این دوره باید ادامه داشته باشد یا پشتیبانی ادامه داشته باشد. من با شرکت در این دوره متوجه شدم در چهل‌سالگی از خیلی از مسائل مالی ناآگاهم و البته فقط من نیستم. این آگاهی‌رسانی در جامعه ضروری است. این دوره در مدیریت دخل و خرج به من کمک بسیار کرد. حتی در جایزه دادن به فرزندم هم متعادل‌تر شدم. دوست داشتم این کلاس در شرکت ما هم برگزار شود و دست‌کم سعی می‌کنم همکارانم را آگاه کنم. 

خانم قانع، برترین شرکت‌کنندۀ کمپ مردادماه، که پس از همسرشان در این دوره شرکت کردند از اثرگذاری این تجربۀ مشترک صحبت کردند: «ما از شش سال پیش که ازدواج کردیم، تصمیم گرفتیم روی پای خودمان بایستیم. همسرم معلم بودند و فقط نه ماه حقوق داشتند. متوجه شدیم باید پس‌اندازی داشته باشیم و اولین کارمان نوشتن مخارج بود. طبیعتاً مخارج‌مان از درآمدمان خیلی بیشتر بود؛‌ اما این کار دوامی نیاورد و کم‌کم فراموش شد تا وقتی که کرونا پیش آمد و ما با برنامهٔ «خانهٔ تو» و دکتر رودی آشنا شدیم. این نقطهٔ بازگشت ما بود و مطالعات‌مان را بیشتر کردیم تا اینکه برای ادامهٔ مسیر با دورهٔ در جستجوی خوشبختی آشنا شدیم.

ابتدا همسرم در دوره شرکت کردند. از آن‌جا که دو هفته به دلیل عمل جراحی در خانه استراحت می‌کردند، همهٔ ویدئو‌های دوره را در آن زمان دیدند و اتفاقا برترین شرکت‌کنندۀ کمپ قبلی هم شدند. بعد از آن به من پیشنهاد دادند و این تجربۀ مشترک کمک زیادی به ما کرد، برای مثال، ما احساس می‌کردیم بیش از اندازه پس‌انداز می‌کنیم. اما بعد از یادگیری مبحث سرمایه‌گذاری، دیدیم که خوب پیش می‌رویم؛ چون بخشی از این پس‌انداز قرار است سرمایه‌گذاری شود. بعد از آن به این نتیجه رسیدیم که راهی برای افزایش درآمد پیدا کنیم. نقشۀ راه دوره بسیار جذاب و راهنما بود. با اشتراک تصویر آن و آموزه‌های دوره در شبکه‌های اجتماعی،‌ بسیاری از نزدیکان و دوستان‌مان علاقه‌مند به آشنایی با دوره شدند. ما هنوز فرزندی نداریم؛ اما تربیت فرزند برای‌مان دغدغهٔ بزرگی است،‌ تصمیم گرفتیم این آموزه‌ها را ابتدا خودمان یاد بگیریم و خودمان را هم محک بزنیم. در کل، این دوره برای زندگی‌مان تحول بزرگ و خوبی بود.»

دکتر کمیل رودی، مدیر آکادمی هوش مالی، در پایان با ابراز خوشحالی از بازخورهای دوستان و همراهان گفتند: «دغدغه‌های آکادمی هوش مالی برای رساندن پیام سواد مالی، به گوش افراد بیشتر با حضور و همراهی دوستانی چون شما که از تجربۀ خود با دیگران گفت‌وگو می‌کنید و این صدا را منتقل می‌کنید، میسر خواهد شد. انرژی خوبی که از بازخورهای شرکت‌کنندگان می‌گیریم، در موفقیت ما هم اثرگذار است. موفقیت افراد حرفه‌ای در اثرگذاری‌شان است. بازخورهای همهٔ دوستان بسیار جذاب بود. این ارتباط و نتیجه را مدیون لطف خداوند هستیم. ما موظفیم قدم برداریم و این تدبیر خداست که تیر را به هدف می‌نشاند. ما تلاش کردیم و خوشحالیم که خداوند هم کمک کرد تا نتیجه به بهترین شکل حاصل شود. این برنامه نتیجهٔ کار تیمی است. چنین کیفیتی از تیم برمی‌آید، نه از شخص. این تیم است که به دوره هویت می‌دهد. من هم خوشحالم که در کنار تیم هستم. هر فردی نقشی دارد که ممکن است بیشتر دیده شود یا کمتر؛‌ اما نقش همه مؤثر است. ارزیابی شما از دوره، تقدیر و تحسینش به همهٔ اعضای تیم برمی‌گردد. این دوره به نوعی تجربهٔ سفر بوده، هم برای من و هم برای شما که ارزشمند است.»

در این ویدئو، بخش‌هایی از دورهمی کمپ سوم دورۀ «در جستجوی خوشبختی» را تماشا کنید: