دورۀ تابستانۀ آموزش سواد مالی کودک و والد

دورۀ تابستانۀ آموزش سواد مالی کودک و والد

اهمیت همراهی والدین در مسیر آموزش سواد مالی کودکان

دورۀ آموزش سواد مالی کودک و والد، در 6 جلسه، از 29 خرداد تا 9 مرداد 1401 در دو گروه جداگانه برای دانش‌آموزان پایۀ چهارم دبستان و والدین آن‌ها، از 5 تیرماه تا 9 مردادماه برگزار شد. 

مهسا صادقی، مدرس دانش‌آموزان، به آموزش سرفصل‌های مبادلۀ کالا به کالا  و تاریخچه و اهمیت پول، اهمیت ایجاد تعادل بین کسب درآمد و زمان و اولویت داشتن تحصیل، روش‌های کسب درآمد برای کودکان، آشنایی با مفهوم کارآفرینی، اهمیت سرمایه‌گذاری در توانمندی آینده و رفتارهای درست هنگام خرید پرداخت. در این دوره، دانش‌آموزان پس از دیدن پویانمایی آموزشی در ابتدای کلاس‌ها، با مفاهیم سواد مالی آشنا شده و با پاسخ دادن به سؤال‌های کتاب کار، میزان یادگیری خود را ارزیابی کردند. در ادامه، دانش‌آموزان از تجربه‌های شخصی و برداشت‌شان از پویانمایی با مربی گفت‌وگو کردند و رفتارهای درست بر اساس آموزه‌ها جمع‌بندی شد. در پایان هر کلاس نیز فعالیت ویژۀ فردی یا در تعامل با خانواده به آن‌ها سپرده شد. داستان‌خوانی و نقاشی از دیگر فعالیت‌های این دورۀ آموزشی بود. دانش‌آموزان، در پایان دوره، پس از سرفصل‌های مشخص‌شدۀ سواد مالی، با فعالیت‌هایی خلاقانه، به بیان آموخته‌ها و رفتارهای مالی درست و اشتباه  مالی کودکان پرداختند. 

ارزش‌ها و باورهای کودکان دربارۀ پول در خانه شکل می‌گیرد. آن‌ها تمام این آموزه‌ها و نگرش‌ها را با خود به جامعه می‌برند و در آینده به فرزندان خود می‌آموزند. 

دکتر کمیل رودی، مدرس والدین، به صورت همزمان، به آموزش سواد مالی برای بزرگسالان و نقش آن‌ها در آموزش سواد مالی و اثرپذیری کودکان پرداخت. در این دوره، پس از آشنایی کلی خانواده‌ها با سواد مالی و ضرورت آن، سرفصل‌های خرج و پس‌انداز، اعتبار و بدهی، کار و درآمد و سرمایه‌گذاری برای ایشان تشریح شد. سپس با توجه به یادگیری زیاد کودکان از رفتارهای مالی والدین، آموزه‌های سواد مالی در این سرفصل‌ها برای ایشان مطرح شد.

یک ماه پس از پایان آموزش‌ها، از نگاه والدین، تلاش برای راه‌های خلاقانه و مناسب سن کودکان برای کسب درآمد و تجربۀ آن‌ها، شناخت ارزش پول و درک محدودیت آن، رفتارهای محتاطانه‌تر و دقیق‌تر هنگام خرید مهم‌ترین دستاوردهای این دوره برای دانش‌آموزان بیان شده است. 

لازم به ذکر است خانواده، اولین گروه اجتماعی کودک است. نوع نگاه و شیوۀ اندیشۀ کودک قبل از اثرپذیری از گروه‌های اجتماعی بزرگتر، در خانواده شکل می‌گیرد. پدر و مادر همیشه الهام‌بخش فرزندان در فرایند تصمیم‌گیری بوده‌اند. بزرگ‌ترها، والدین، پدربزرگ‌ها‌ و مادربزرگ‌ها و هر بزرگسالی که با کودک در ارتباط است، تأثیر درخور توجهی در آماده کردن او برای رویارویی با امور مالی دارد. از طرفی ارزش‌ها و باورهای کودکان دربارۀ پول در خانه شکل می‌گیرد. آن‌ها تمام این آموزه‌ها و نگرش‌ها را با خود به جامعه می‌برند و در آینده به فرزندان خود می‌آموزند. همراهی والدین در مسیر آموزش سواد مالی به کودکان بسیار بر اثربخشی و دوام این آموزه‌ها در کودکان کمک خواهد کرد. از این رو، آکادمی هوش مالی در این دورۀ ویژه، به آموزش کودکان و والدین آن‌ها در دو گروه جداگانه و هم‌زمان پرداخت.

در ادامه، صحبت‌های برخی از شرکت‌کنندگان و نظرات آن‌ها دربارۀ دوره را بشنوید.