چگونه برای تفریح پول درآوریم؟

کار، به روش بچه‌های خراب‌کار؛ جلد 15 از مجموعه 40جلدی داستان‌های سواد مالی برای کودکان 10 تا 12 ساله

زندگی آدم‌ها با کار کردن و پول درآوردن عجین شده است. تفریح و سرگرمی هم بخش دیگری از زندگی است که البته به پول نیاز دارد، از رفتن به سفر و رستوران گرفته تا سینما و موزه و کتابخانه. برای همین، بخشی از درآمد، بسته به سلیقۀ افراد، خرج تفریح می‌شود. کودکان هم مثل بزرگ‌ترها به تفریح نیاز دارند؛ اما خوب است یاد بگیرند حتی تفریح هم هزینه دارد و برای خرج پول، اول باید کار کنند تا آن را به دست آورند. چه بهتر که از همان کودکی، با پشتیبانی و مراقبت والدین، کار و کسب درآمد را تجربه کنند و حساب و کتاب کسب‌وکار را یاد بگیرند: هزینه، درآمد، سود.

«چگونه برای تفریح پول درآوریم»، داستان بچه‌های پرشر و شور کلاس دوم است که می‌خواهند برای بازدید از موزه، به شهر دیگری سفر کنند و طبیعتاً برای مخارج سفرشان به پول احتیاج دارند. از این رو، کارهای زیادی را امتحان می‌کنند، از درست کردن دکۀ لیمونادفروشی گرفته تا فروش شکلات‌هایی که همسایه به رایگان به آن‌ها داده، شست‌و‌شوی ماشین، تحویل کاغذها و مقواهای جمع‌آوری‌شده به مسئول بازیافت. جدا از خراب‌کاری‌های بسیار بچه‌ها، این کارها فقط منجر به درآمد نمی‌شود.کار کردن، هزینه هم دارد و بعد بایدحساب و کتاب کنند که بالاخره پولی دست‌شان را می‌گیرد یا نه.

بچه‌ها با مطالعۀ این داستان درک می‌کنند هدفمندی در زندگی اهمیت بسیاری دارد و مسیر زندگی را برای‌شان روشن می‌کند. آن‌ها می‌آموزند برای رسیدن به هدف‌های‌شان‌ باید برنامه‌ریزی کنند و از ابزارهای متفاوتی بهره بگیرند. بعضی از هدف‌ها نیازمند صبر و تلاش است و بعضی دیگر، علاوه بر این صبر و تلاش، پول هم می‌خواهد. برای رسیدن به چنین اهدافی باید فکری برای کسب درآمد کرد و کاری انجام داد و برای هر مانعی تدبیری کرد. مفهوم «سود» و نحوۀ محاسبه آن بر اساس درآمد و مخارج نیز در این داستان به بچه‌ها آموزش داده می‌شود.

هشتگ‌های مرتبط


نظر خود را بنویسید

مطالب پیشنهادی